אודות
- התכנית לקידום מצויינות במדעים הוקמה בכדי לתת מענה למיעוט הצעירים בני החברה הערבית-בדואית בנגב, המתקבלים למוסדות להשכלה גבוהה בכלל ולתחומי מדע וטכנולוגיה בפרט.
- התכנית הינה ארבע שנתית, מכיתה ט’ עד י”ב. במהלכה התלמידים רוכשים כלים וכישורים אשר עתידים להבטיח את מקומם בפקולטות היוקרתיות באוניברסיטאות.
- בלב התכנית, לימודים לקראת תעודת בגרות מדעית איכותית, המהווה ‘כרטיס כניסה’ ללימודים אקדמיים. התכנית בנויה באופן הוליסטי, תוך תשומת לב מרבית להיבטים שונים של הלמידה ולחסמים שונים העומדים בפני התלמידים. כך, התכנית מכוונת, מחד, ללמידה משמעותית הן של תכנים והן של מיומנויות בתחומי מתמטיקה ופיסיקה או כימיה ומאידך מכוונת למענה הוליסטי ומשמעותי לכלל ההיבטים המהווים חסם בפני התלמידים בני החברה הערבית בדואית.
- התכנית כוללת: למידה משמעותית של אנגלית כשפה מדוברת, הכנה לאקדמיה והכוון אקדמי, פיתוח וטיפוח מיומנויות רגשיות וחברתיות וחשיפה לתעסוקה ולאקדמיה.
- התכנית מתקיימת כמיזם משותף עם הג’וניט בהשתתפות משרד החינוך, משרד החקלאות והמשרד לשיוויון חברתי.
מטרות התכנית
- הגדלה משמעותית של מספר התלמידים הניגשים והזכאים לתעודת בגרות מדעית איכותית הכוללת 4/5 יח”ל מתמטיקה, 5 יח”ל פיזיקה או כימיה ו 5 יח”ל אנגלית, לצורך קבלה לאקדמיה.
- העצמה ופיתוח אישי של התלמידים ועידודם לקחת אחריות חברתית ולהוות מודל לחיקוי לחבריהם וקרוביהם.
- חיזוק מעגלי התמיכה, המעטפת והסביבה של התלמידים.
- חשיפת התלמידים לעולם התעסוקה האיכותית והכוונתם לקריירה משמעותית בתחומי המדע והטכנולוגיה.
מבנה התכנית
תכנית ארבע שנתית: ט’-י”ב הכוללת
לתלמידים
- 38 מפגשי למידה שבועיים של 6 שעות בימי שישי ומרתונים בחופשות חורף, אביב וקיץ, ובנוסף:
- 4 סיורים,
- 4 סדנאות העצמה,
- 4 הרצאות אורח,
- 5 אירועי הערכה בכל אחד מתחומי הלימוד,
- 3 מפגשי ‘הורה-מורה-תלמיד,
- 3 שיחות אישיות (לפחות) לכל תלמיד.
למורים
- 5 ישיבות פדגוגיות,
- השתלמות מלווה מוכרת לגמול, בת 30 שעות שנתיות,
- ליווי מקצועי פרטני לאורך השנה.
בתי-ספר
- מקיף טומשין ערערה
- אורט אבו רביעה- כסייפה
- מקיף אורט אלמותנבי- כסייפה
- מקיף אלפארוק- כסייפה
- רב תחומי עמל הדקלים- תל שבע
- עמל א- חטיבת ביניים – תל שבע
קורס אמנות:
מציירים לשם שינוי
מטרת הקורס היא קידום ביטוי אישי והעצמה אישית דרך אומנות
קורס חשיפה לעולם האומנות והתנסות בהבעה אישית דרך יצירה, הכרות עם חומרים וטכניקות, תוך טיפוח בטחון עצמי.
פודקאסט מדעי
משמיעים קול!
מטרת הקורס היא טיפוח יכולות ביצוע תחקיר, כתיבה והקראה.
כל שנה, קבוצה מתלמידי שכבה י’ ערכו תחקירים, עיבדו ערכו והפיקו פודקאסטים מדעיים
בשיתוף רדיו BGU ומרכז חוסידמן של אוניברסיטת בן גוריון
קורס דיבייט
מסכימים לעת עתה
מטרת הקורס: טיפוח יכולת שיח ובטחון עצמי
לומדים להתדיין ולהתווכח, לטעון ולנמק. מפתחים חשיבה ויכולת שיח.
רשמי מורים
אלאא נימר, מורה לכימיה
בתכנית לקידום מצויינות במדעים, יש דגש על העצמה אישית, הגברת הביטחון העצמי במסגרת מיוחדת ומעניינת המעלה את המוטיבציה אצל התלמידים. התכנית כוללת את הפן החברתי, תרבותי והלימודי לתלמידיה המיוחדים
מוחמד אבו ג’עפר, מורה לכימיה
במהלך עבודתי בתכנית לקידום מצויינות במדעים ועם תלמידיה היצירתיים, אני רואה שהנהלת התכנית עובדת לפי תכנית ברורה ומבוססת, הוליסטית ועם סטנדרטים גבוהים, הצוות שמיישם…
אני מנסה תמיד לעבוד על איך אני מיישם את התכנית בצורה הכי טובה שיש ובדרך הכי מעניינת שיש. “
מרוא סרור, מורה לאנגלית
מרכז תמר מהווה נדבך ראשון לקידום המצויינות בחברה הבדואית. התכנית תמכה בי כמורה בכדי שאוכל ללמד בדרכים היעילות והיצירתיות ביותר. יתר על כן, התכנית מעודדת תלמידים לפתח תשוקה ולהיות מעורבים בלמידה…
רשמי תלמידים
חסין אלהואשלה, קסר אל-סר
“אני התלמיד חסין אלהואשלה, מאז שהתחלתי בתכנית לקידום מצויינות במדעים אני מרגיש התקדמות ושיפור בחומר הנלמד, אני מאוד נהנה בתכנית כי יש התייחסות להעצמה אישית גם מבחינה לימודים וגם מבחינה חברתית”
בראא אלטורי, ערערה בנגב
“אני כתלמיד במרכז תמר רואה בתמר ארגון פורץ דרך, המאפשר התקדמות בתחומים רבים. המורים הם אנשים טובים שרוצים לעזור לנו להצליח ולהיות יותר טובים ויותר חכמים. מרכז תמר מעודד טיפוח של יחסים חברתיים…”
אמואג’ אלסייד, חורה
“התכנית לקידום מצויינות במדעים מכוונת אותנו ללמוד מקצועות מדעיים כמו: הנדסה ופיזיקה במוסדות להשכלה גבוהה. התכנית מעודדת למידה ורצון ללמידה, וכך בונים חברה בעזרת אנשים עם תשוקה ללמידה…”
במהלך הלימודים בתכנית עשיתי הרבה ניסוים בכימיה שלא הכרתי ולמדתי הרבה חוקים מדעיים שלא ידעתי.”
נוראן אלעטאונה
“התכנית לקידום מצויינות במדעים היא תכנית מצויינת, למדתי הרבה ואמשיך ללמוד. המורים מסבירים בצורה נפלאה, יש הרבה חומר שלא למדתי אותו בביה”ס אבל לומדת אותו בתכנית”
איה אבו הדובה, שגב שלום
“התכנית לקידום מצויינות במדעים עזרה לנו במהלך השליש הראשון בביה”ס, בזכות המרכז והמאמצים האדירים הם הצליחו לעזור לנו להשתפר בצורה משמעותית. בתכנית זכיתי בהזדמנות להכיר חברים חדשים מיישובים… ”
מרח אבו עראר, ערערה בנגב
“הצטרפתי לתכנית בשכבה ט, אני לא אתחרט על ההחלטה הזו, בעיניי זו התכנית הכי מוצלחת שהשתתפתי בה.
המסע שלי בתכנית לא נגמר, אבל אני מאוד שמחה כי אני בו, התכנית עוזרת לי הרבה, תומכת בי מבחינה…”
המסע שלי בתכנית לא נגמר, אבל אני מאוד שמחה כי אני בו, התכנית עוזרת לי הרבה, תומכת בי מבחינה חברתית ולימודית, דרך התכנית יכולתי לפגוש עוד חברות ולהכיר עוד אנשים שלא מהיישוב שלי.”
אימאן אבו כף, אם בטין
“בתכנית למדתי הרבה דברים, הבטחון העצמי שלי גבר גם מבחינה לימודים וגם מבחינה חברתית. התכנית לקידום מצויינות במדעים עזרה לי הרבה בחשיבה על הקריירה שלי בעתיד דרך סדנאות העצמה והרצאות אורח…”
אחמד אלמטיראת, כסייפה
“אני תלמיד בשכבה י, מאוד שמח להצטרפות שלי לתכנית, בכל מפגש חדש יש המון מידע וידע שאנחנו מקבלים מהמורים הנפלאים. זה מאוד עוזר לנו בלימודים בביה”ס, עוזר לנו לחולל שינוי בעצמנו ובחברה… ”
אני מאחל למרכז תמר להמשיך בקצב זה של הצלחה והתקדמות כי נותן לנו כתלמידים הזדמנות להשתפר, הזדמנות שלא תמיד מקבלים אותה במקומות אחרים. “
רימאס אבו הדובה, אבו תלול
“אני רוצה להמשיך ללמוד ולהשתתף בתכנית לקידום מצויינות במדעים כי אני מאמינה כי להשתתפות שלי בתכנית יש השפעה על ההחלטות העתידיות שלי. אני זוכרת שבתחילת השתתפותי בתכנית היה לי קושי להתמודד עם…”
עמאד נסאסרה, לקיה
זו השנה השלישית שלי בתכנית לקידום מצויינות במדעים, למדתי הרבה, השתפרתי בשפה האנגלית, הציונים שלי במתמטיקה עלו, אני מודה לכל צוות התכנית, עזרו לנו הרבה והקלו בשבילינו הרבה צעדים.
עזאת אבו מעמר, שגב שלום
התכנית לקידום מצויינות במדעים עזרה לנו בהרבה תחומים כמו החברתי והמדעי. מבחינה חברתית, האישיות שלי התחזקה, היום אני מרגיש נוח להביע את דעתי ובחינה לימודית השתפרתי במתמטיקה.
שרה אבו כף, אם בטין
בחיים יש שתי מטרות: הראשונה להגשים מה שרוצים והשנייה להנות מההגשמה.
בלתי אפשרי להגיע למטרה השנייה מבלי להגשים את המטרה הראשונה.
כך אני! במסע להגשים את…
בלתי אפשרי להגיע למטרה השנייה מבלי להגשים את המטרה הראשונה.
כך אני! במסע להגשים את המטרה שלי ומנצלת כל דרך שתעזור לי להגיע למטרה זו. לכן הצטרפתי לתכנית לקידום מצויינות במדעים ואני מאמינה שזו אחת הדרכים שתעזור לי להגיע למטרתי. ובאמת התכנית עזרה לי להשתפר ולדבר באנגלית וזה השפיע ישירות על הלמידה שלי בביה”ס, התכנית עזרה הרבה במתמטיקה ושזה מקצוע מאוד בסיסי, אין לי ספק שהתכנית השפיעה על הציונים שלי בשני מקצועות אלו. תודה לכל צוות התכנית
אלענוד אבו מעמר – ואדי אלניעם
“אני רוצה לספר לכם כמה עזרה לי התכנית. מבחינה לימודית התכנית עזרה לי המון בהתמחות שלי, באנגלית ובמתמטיקה. מבחינה חברתית, אנו לומדים ביחד כמו משפחה, עוזרים אחד לשני, מחליפים רעיונות…“
אני רוצה להודות לצוות התכנית שעוקב אחרינו בכל זמן, אפילו בזמני משבר. כאשר הפסקנו ללמוד בבית הספר בעקבות משבר הקורונה המשיכו לתמוך בנו ולעקוב אחרי המצב הלימודי שלנו, והמורים שלנו בתכנית המשיכו לצור קשר איתנו בשיחות טלפוניות ולימדו אותנו דרך ZOOM”
קפא אלדדא – אלפורעה
“ההתמחות שלי בבית ספר היא כימיה. ובתחילת כיתה י’ היה לי קשה
כשהתחלתי ללמוד בתכנית לקידום מציינות במדעים עם המורה שלנו נביה אלעטאונה, שיעור הכימיה לא היה שיעור רגיל אלה היה מהמם…”
כשהתחלתי ללמוד בתכנית לקידום מציינות במדעים עם המורה שלנו נביה אלעטאונה, שיעור הכימיה לא היה שיעור רגיל אלה היה מהמם, המטרה הראשונה של המורה שלנו היא איך לאהוב את הנושא, זה עזר לי הרבה והקל עלי את הנושא שהיה מסובך בשבילי.
באחד הימים היה לנו מבחן כימיה, בדרך כלל אני נלחצת מהמבחנים, לא הייתי מוכנה למבחן, בפרט למבחן כימיה. אספתי את כל הכוחות שלי בכדי לפתור אותו, כי רציתי להישאר בתכנית. פתרתי את כל התרגילים, ואחרי שבועיים, הופתעתי כאשר הודיע לי המורה שהתוצאה שלי מצוינת והצלחתי במבחן!
אווה כמה שמחתי כשהמורה סיפר לי על ההתקדמות שלי.
התודות למורנו נביה אלעטאונה ולכל מורי מרכז תמר אינן מספיקות, המורים שעושים כל מאמץ בכדי שנצליח, והכי חשוב בשבילם הוא שתלמידיהם יהיו בטוחים בעצמם וביכולות שלהם.”
בקר אלאעסם – תל שבע
“לא השתתפתי בתכנית מההתחלה. שמעתי הרבה מחמאות על התכנית מהחברים שלי בבית ספר, וכשהשתתפתי ראיתי בעצמי את כל הדברים שעד אז רק שמעתי עליהם, והתרשמתי מאוד משיטות …“
“לא השתתפתי בתכנית מההתחלה. שמעתי הרבה מחמאות על התכנית מהחברים שלי בבית ספר, וכשהשתתפתי ראיתי בעצמי את כל הדברים שעד אז רק שמעתי עליהם, והתרשמתי מאוד משיטות הלמידה בתכנית.
בימים שעברו, בעקבות משבר הקורונה, היו לי מחשבות על איך נמשיך ללמוד, ואיך נשלים כל החומר שנשאר לנו. הראשונה שהתקשרה לי הייתה רכזת השכבה שלי בתכנית נרג’ס, והסבירה לי שאנו נמשיך ללמוד דרך ZOOM, בהתחלה היה לי קשה להבין בלמידה מרחוק, אחרי זמן ומאמץ התרגלתי וחזרתי להבין את החומר בצורה יותר טובה.”
אסלאם אלעפאוי
למרות המשבר שהיה בתקופה האחרונה, במרכז תמר לא הפסיקו את התקשרותם אתנו, ועשו כל מאמץ בכדי שלא נפסיד את החומר. כשהציעו לנו ללמוד מרחוק, לא היה לי חשק להשתתף, כי חשבתי שיהיה לי קשה להבין …
למרות המשבר שהיה בתקופה האחרונה, במרכז תמר לא הפסיקו את התקשרותם אתנו, ועשו כל מאמץ בכדי שלא נפסיד את החומר. כשהציעו לנו ללמוד מרחוק, לא היה לי חשק להשתתף, כי חשבתי שיהיה לי קשה להבין את החומר דרך הלמידה מרחוק, אבל בגלל כל הדברים שקורים בימים אלה הבנתי שזאת האופציה היחידה ולא נחזור ללמוד בבתי ספר בקרוב.
השיעור הראשון שלנו בלמידה מרחוק היה עם המורה חליל אלהואשלה, וכרגיל היה מסביר בצורה ברורה, פשוטה וקלה להבנה, וכך לא הרגשתי הבדל וכרגיל היה לי כיף בלמידה. בנוסף לזה, במרכז תמר דאגו לנו להשתתף בהרבה הרצאות חשובות ומעניינות, הרצאות על מידע שנצטרך במעבר שלנו לאקדמיה, הרצאות דרך אוניברסיטאות ועוד..
רשמי הורים
- “הבת שלי לומדת בתכנית, היא מרוצה מאוד, אני רואה שהאישיות שלה התפתחה לטובה , חברתית ורגשית, היא לא יכולה לוותר על התכנית ולומדת מתוך אהבה ורצון בתכנית הזו.”
- “התכנית נתנה לתלמידים לנצל את הזמן הפנוי שלהם ביום החופש לזמן איכותי משמעותי להתקדמות בלימודים במקצועות הנלמדים בבית הספר, זה המקום הספק להם לצמצם פערים לימודים ע”י ההתנהלות של התכנית”.
- “אני מרוצה מאיכות הלמידה בתכנית, הלימודים הם אינטנסיביים, מוגדרים מראש, זאת אומרת התכנית ברורה ושקופה לכולם ולא מנוהלת באופן אקראי.”
פרחי תמר
השנה הצטרפו למשפחת תמר קבוצת סטודנטים מצויינים הלומדים לקראת תואר ראשון במקצועות STEM ואנגלית.
במסגרת מלגת פרח, הסטודנטים מצטרפים לשיעורים על פי תחום הדעת בו הם מתמחים, ומשמשים כעוזרים ושותפים למורי התכנית.
שיתוף הסטודנטים בהוראה מאפשר כר נרחב של מענה אישי וקבוצתי לתלמידים והזדמנות יחודית עבור התלמידים שלנו להכיר מקרוב דמויות לחיקוי
גלריית תמונות
תמונות מסדנאות שונות במרכז תמר