רציונל
מטרת כלל התכניות המוקמות ומופעלות ב'מרכז תמר' הינה הגדלת מספר התלמידים המתקבלים למוסדות להשכלה גבוהה ללימודי תארים אקדמיים בכלל ותארים במדע וטכנולוגיה בפרט.
לכן, התכניות בנויות בכדי לתת מענה לכלל הקשיים וחסמים בהם נתקלים תלמידים בני החברה הערבית-בדואית בלימודיהם באקדמיה.
אחד החסמים המשמעותיים העומדים בפני צעירים בני החברה הערבית-בדואית בנגב הינו מחסום שפתי. חוסר בכלי שפה הנדרשים ללמידה, כגון – הקשבה, שאילת שאלות, סיכום מידע (דבור או כתוב), דיבור בציבור, שיח קבוצתי, קריאה וכתיבה, פרזנטציה, ועוד.
העברית היא כלי הכרחי להשתלבות במרחב האקדמי והתעסוקתי. התבוננות עמוקה יותר מעלה כי החסם לעיתים אינו דווקא הידע בעברית, שהרי לימודי עברית הינם חובה לכל דוברי הערבית. אלא שהעברית הנלמדת בבית ספר הערבים אינה שפה מדוברת והדגש בלמידה הוא על כללי הדקדוק ולא על יכולות שיח הלכה למעשה. כך שיכולות תקשורת, בטחון עצמי, אוצר מילים שימושיות והכרות עם מבני שיח, הם החסם העיקרי.
בנות ובני החברה הערבית-בדואית, חסרים במרחבי חיכוך עם השפה העברית ועם דוברי שפה וחסרים בשליטה בשפה העברית.
כתוצאה מכך, תפיסת המסוגלות העצמית שלהם בהקשר ללימודים אקדמיים או תעסוקה עשויה להיפגע, ועלולה להשפיע על השתלבות הסטודנטים בני החברה הערבית-בדואית בלימודי תארים במוסדות האקדמיים השונים, או 'לדחוק' את הסטודנטים למסלולים ייעודיים הקיימים במכללות עבור סטודנטים דוברי ערבית, מה שמגדיל את קשיי ההשתלבות בעולם התעסוקה בעתידם בקרוב.
התכנית המוצעת כאן מבוססת על ההבנה כי היכולות המתוארות לעיל יכולות להבנות רק על ידי תרגול מובנה, ממושך ועקבי, בסביבה תומכת ומאפשרת, ובאמצעות דרכי למידה שונים ומגוונות, המותאמות לצרכי הלומדים.
מטרות
- טיפוח תפיסת המסוגלות העצמית לגבי יכולות השימוש בשפה העברית – דיבור קולח ומובנה, קריאה, כתיבה, הבנה
- שיפור יכולות השיח
- שיפור יכולת כתיבה
- שיפור יכולות קריאה
- העשרה בתחומים מגוונים והרחבת מילון המושגים


יעדים
- תפיסת מסוגלות גבוהה ומבוססת
- שיח ספונטני – דיבור בקבוצה או עם בני שיח
- שיח 'מובנה' – פרזנטציה -הצגה עצמית מול קהל הקבוצה.
- הכנת סרטוני שיח
- התלמידים יוכלו לכתוב מסמך קצר
- התלמידים יתנסו בקריאה של מגוון טקסטים ויוכלו לבסס את בנייני השפה
- היכרות עם תחומי ידע שונים ומגוונים אשר תביא לחשיפה למילים חדשות ולתחומים חדשים
מדדים על פי שכבה גיל
טיפוח תפיסת מסוגלות עצמית:
עליה בתפיסת המסוגלות העצמית של התלמידים לגבי יכולות השימוש בשפה העברית
שיפור יכולות השיח:
ט'-י': השתתפות פעילה של התלמידים במפגשים. עריכת 2 פרזנטציות מוקלטות (ככל שניתן)
יא'- יב': השתתפות פעילה של התלמידים במפגשים. עריכת 2 פרזנטציות בפני קהל חיצוני
שאילת שאלות – השתתפות ברב-שיח עם דוברי עברית, תוך ויתור על תבניות שהתבססו בשפה ומעכבות התפתחות שפתית.
שיפור יכולות כתיבה:
ט'- י' – כתיבת מכתב קצר, תוך שימוש באבני שפה כמו מאזכרים ומילות קישור.
יא' יב' – כתיבת מכתב קצר וכן מסמך ביקורת תוך שימוש בטכניקות טיעון, אבני שפה כמו מאזכרים ומילות קישור, וויתור על תבניות שהתבססו בשפה ומעכבות שיפור בכתיבה .
שיפור יכולות קריאה:
ט'-י' – יקריאו טקסט קצר בהקראה רצופה, הכולל אבני שפה, כמו מאזכרים ומילות קישור, לצורך הבנת הטקסט.
יא' – יב' –יקריאו טקסט קצר.
יקריאו ויסבירו טקסט מורכב (ברמת ביניים), תוך שימוש באבני שפה כמו מאזכרים ומילות קישור.
העשרה בתחומים מגוונים והרחבת מילון המושגים:
ישתמשו באוצר מילים שפתי במשלבים גבוהים. ישתמשו באוצר מילים מגוון בתחומי הדעת השונים.
מתודות
החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים." אפלטון.
התוכנית מבוססת על תאוריות של חדוות הלמידה והמשחק כמניעים מיטביים להתפתחות הילד וללמידה ספונטנית.
התלמידים יחוו הנאה במשחקים ופעילויות שיעודדו שיח ושימוש בשפה.
היחידות ערוכות כך שכל הילדים ייחשפו לפעילויות, שירים, טקסטים קצרים ומשימות שיגרו את הרצון לדעת עוד. השאיפה היא שימשיכו את הלמידה באופן עצמאי בזמנם הפנוי, בקריאה, האזנה למוזיקה, משחק עם חברים ואף יצירת סרטונים. שכן אחת ממטרות הלמידה בהנאה הינה בהנעה לעצמאות בלמידה, אשר מתאפשר כאשר מתעורר יצר הסקרנות.
ציטוטי תלמידים
אלה אסא , סטודנטית
"כשהתחלתי את הפרויקט 'מדברים את זה' של מרכז תמר, ציפיתי לתחילת שנת הלימודים למפגש עם התלמידים. בכל זאת, זה אומר לפגוש 13 אנשים חדשים, לנסות להכיר אותם כמה שיותר, לדעת שנעבור …"
מרים אלנסאסרה , כסיפה
"אני משתתפת בתוכנית 'מדברים את זה' עם סטודנטית באוניברסיטה שקוראים לה אלה. במפגש הראשון בתכנית הרגשתי נוח מאוד למרות שלא ציפיתי שארגיש חופשי כי אני לומדת עם תלמידות חדשות שאני…"