תוכניות מצויינות

קידום מצויינות במדעים

התכנית לקידום מצויינות במדעים הוקמה בכדי לתת מענה לצעירים וצעירות בני החברה הבדואית בנגב, המעוניינים להתקבל וללמוד במוסדות להשכלה גבוהה בישראל בכלל ולתחומי מדע וטכנולוגיה בפרט.
התכנית הינה ארבע שנתית, מכיתה ט’ עד י”ב. במהלכה התלמידים רוכשים כלים וכישורים אשר עתידים להבטיח את מקומם בפקולטות היוקרתיות באוניברסיטאות.
בלב התכנית, לימודים לקראת תעודת בגרות מדעית איכותית, המהווה ‘כרטיס כניסה’ ללימודים אקדמיים. התכנית בנויה באופן הוליסטי, תוך תשומת לב מרבית להיבטים שונים של הלמידה ולחסמים שונים העומדים בפני התלמידים. כך, התכנית מכוונת, מחד, ללמידה משמעותית הן של תכנים והן של מיומנויות בתחומי מתמטיקה ופיסיקה או כימיה ומאידך מכוונת למענה הוליסטי ומשמעותי לכלל ההיבטים המהווים חסם בפני התלמידים בני החברה הבדואית.
התכנית כוללת: למידה משמעותית של אנגלית כשפה מדוברת, הכנה לאקדמיה והכוון אקדמי, פיתוח וטיפוח מיומנויות רגשיות וחברתיות וחשיפה לתעסוקה ולאקדמיה.
התכנית מתקיימת בשותפות אשכולות נגב מערבי ומזרחי ובתמיכת ופיקוח משרד החינוך והמדע.

מטרות התוכנית

  • הגדלה משמעותית של מספר התלמידים הניגשים והזכאים לתעודת בגרות מדעית איכותית הכוללת 4/5 יח”ל מתמטיקה, 5 יח”ל פיזיקה או כימיה ו 5 יח”ל אנגלית, לצורך קבלה לאקדמיה.
  • העצמה ופיתוח אישי של התלמידים ועידודם לקחת אחריות חברתית ולהוות מודל לחיקוי לחבריהם וקרוביהם.
  • חיזוק מעגלי התמיכה, המעטפת והסביבה של התלמידים.
  • חשיפת התלמידים לעולם התעסוקה האיכותית והכוונתם לקריירה משמעותית בתחומי המדע והטכנולוגיה.

מבנה התוכנית

תלמידים

מורים

29% מתלמידי מרכז תמר עם בגרות TECH (5מתמטיקה & 5 פיזיקה/ מדמ"ח)

72% בגרות מצטיינת

מגמה אזורית בפיזיקה

 פיסיקה הוא תחום דעת מדעי מהותי, בסיסי ומשמעותי, אשר מהווה דרישת קבלה לתחומי ההנדסה באקדמיה. עם זאת, במרבית בתי הספר בחברה הבדואית לא קיימות מגמות לפיסיקה, בגלל מחסור במורים, מיעוט תלמידים ועלויות הקמת ואחזקת מעבדת פיסיקה בית ספרית.

המגמה האזורית הוקמה במטרה לאפשר לתלמידים ולתלמידות המעוניינים,
 72% מבתי הספר הבדואים לא לומדים פיזיקה כלל.


מטרות התוכנית

תלמידים

בתכנית

מגמה אזורית מדעי המחשב

מדעי המחשב הינו תחום מרכזי בעל השלכות רבות על האקדמיה ועולם התעסוקה. כיום, הכרות עם עולם התכנות, הינה בחזקת ‘שפה’ בסיסית הנדרשת בעולם.

הייצוג של בני ובנות החברה הבדואית באקדמיה בתחומי STEM, ובהתאם בתעסוקה בתחום ההייטק נמוך ביותר וכמעט ואיננו קיים. פחות מ-1% מהחברה הבדואית בנגב עוסקים כיום בהיי טק, לעומת כ-10% בחברה הכללית.

בכדי לחולל שינוי אמיתי, אנחנו במרכז תמר מאמינים כי נדרש טיפוח של אוריינות מחשב מגיל צעיר, לצד טיפוח של ידע ומיומנויות הנדרשים על מנת להכיר את עולם המחשבים והתוכנה ולבסס תפיסת מסוגלות ויכולת לתפקד בו. מגמה אזורית למדעי המחשב, מיועדת לתלמידי חטיבת ביניים ותיכון, בשכבות ט’-י”ב אשר אין בבית ספרם מגמה דומה.

הלימודים במגמה כוללים שנת מבוא, בכיתה ט’, ולימודים לקראת 5 יח”ל לבגרות בכיתות י’-י”ב.
76% מבתי הספר הבדואים לא לומדים את מדעי המחשב.

מטרות התוכנית

דרכי פעולה

מבנה המגמה

עבודות גמר

עבודות גמר – טיפוח מיומנויות חקר מדעי

אחד האתגרים המשמעותיים עמם מתמודדים בוגרי מערכת החינוך בחברה הבדואית בנגב בדרכם להשתלבות בלימודים אקדמיים, ובפרט בתחומי STEM, הוא הפער ברכישת מיומנויות חקר מדעי. במסגרת תוכניות המצוינות של מרכז תמר מושם דגש על פיתוח מיומנויות מחקריות חיוניות, לרבות הגדרת שאלות חקר, תכנון וביצוע ניסויים, ניתוח נתונים ותקשורת מדעית. כתיבת עבודות גמר מהווה רכיב מרכזי בתהליך זה, שכן היא מאפשרת התנסות מעמיקה בעבודה מחקרית, בהנחיית אנשי אקדמיה, ובכך מחזקת את כישורי החשיבה הביקורתית וההיערכות להשתלבות במוסדות להשכלה גבוהה ובתחומי המחקר והפיתוח.

מטרות התוכנית

עברית מדוברת

השפה העברית היא כלי הכרחי לתפקוד במרחב האקדמי והתעסוקתי. שליטה בשפה העברית, יכולות שיח ותקשורת, בטחון עצמי, אוצר מילים והכרות עם מבני שיח, מהווים חסם משמעותי בפני צעירי ווצעירות החברה הבדואית בנגב.

התכנית הוקמה בכדי לאפשר למשתתפי תכניות תמר מסגרת מותאמת אישית ללימוד עברית כשפה דבורה.

מטרות התוכנית