מרכז הידע
יחידת הפיתוח הלמידה והחקר שלנו
מרכז הידע הוקם בתמיכת קרן יד הנדיב ובשותפות מרגשת עם מרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע בבן גוריון, עמותת אופנים וארגון MaTeen. צוותי הארגונים עוסקים יחד בלמידה, בחקר של מיומנויות STEM ו-SEL (למידה רגשית חברתית) ובניסוח מודלים חדשניים ללמידה ייחודיים לחברה הבדואית שידגישו את הנכסים והחוזקות שבנות ובני החברה הבדואית מביאים. בחודשים האחרונים יצאנו לסיורי למידה מרתקים, העמקנו את ההיכרות בין הארגונים ועבדנו על למידת עמיתים.
מטרות המרכז
פיתוח מודלים חדשניים ללמידה מותאמים לחברה הבדואית
חיזוק מיומנויות STEM ו-SEL בקרב תלמידים ומורים
יצירת תשתית ידע מחקרי לשיפור ההוראה והלמידה
קידום שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים וארגונים חינוכיים
הטמעת שיטות הוראה מתקדמות במסגרות חינוכיות
דרכי פעולה
למידת עמיתים וסיורי שטח להעמקת ההיכרות עם מודלים חינוכיים חדשניים
קיום שולחנות עגולים עם מומחים לפיתוח שיטות הוראה מותאמות
ניסוי, הערכה ושיפור מתמיד של המודלים החינוכיים בשטח
מחקר וניתוח נתונים להפקת תובנות ליישום חינוכי מתקדם
מרכז הידע מהווה מנוע לפיתוח חדשנות חינוכית, תוך העצמת תלמידי החברה הבדואית ויצירת תשתית חינוכית איכותית ומתקדמת.



צוות פיתוח, מחקר ולמידה לחינוך STEM בחברה הבדואית בנגב
מרכז ידע עבור תכניות STEM בחברה הבדואית להטמעת מיומנויות המאה ה21.
מרכז הידע הוקם בתמיכת קרן יד הנדיב בנובמבר 2024. המיזם הינו שותפות בין ארבעה ארגונים:
- מרכז תמר
- מרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע בבן גוריון
- עמותת אופנים
- ארגון MaTeen
כאשר מרכז תמר הוא ארגון המוביל והמתכלל למיזם. בכל אחד מן הארגונים השותפים ישנו צוות פיתוח ייעודי העוסק במחקר ופיתוח של מיומנויות STEM ו-SEL (למידה רגשית חברתית) בהתאמה לחברה הבדואית בנגב. מטרות המיזם המשותפות והייחודיות לכל ארגון הינן לטייב את פעולתם של הארגונים וליצור פרויקטים משותפים העוסקים בהרחבת עולם הידע, פיתוח מודלים והתאמת דרכי הטמעת המיומנויות SEL ו- STEM בחברה הבדואית.
השנה הראשונה עסקה בלמידה ומחקר של הארגונים השותפים בפעילותם הייחודית (למידת עמיתים) ויצירת קשרים ולמידה עם ארגונים ומכוני למידה שונים העוסקים בתחומי התוכן הרלוונטיים כגון מכון וייצמן , SELBOX של קרן יד הנדיב וביקור בבתי ספר ייחודיים חדשניים. השנה השניה תעסוק בבניית פיילוטים ויישומם לאור הלמידה שנעשתה בשנה הראשונה והשנה השלישית תעסוק ביצירת מודלים ובהרחבת הפעולה ובהפצת הידע החדש שנלמד ונחקר לאורך התקופה.
במרכז תמר ישנו רכיב של למידה והערכה המלוות את הפרויקטים השונים ומודד את איכותם והאפקטיביות שלהם לאור הפעולות שנעשות.
למה?
צמצום פערים החברתיים-כלכליים וסלילת הדרך לעתיד מבטיח של מנהיגות צעירה אשר תוביל את החברה הבדואית קדימה ותגדיל את נוכחותם בעולמות תעסוקת הTECH-
באופן מיטבי על ידי חינוך איכותי ומותאם לחברה הבדואית המקדם ידע מדעי, טכנולוגי והנדסי (STEM), חוסן נפשי, מיומנויות תקשורת ועבודת צוות (SEL) .
מה?
שיתוף פעולה בין הארגונים הפועלים לקידום מיומנויות STEM בקרב תלמידים בחברה הבדואית. הקמת צוות מו”פ הכולל אנשי צוות מעולמות הפדגוגיה והחינוך של SEL בחברה הבדואית.
גיבוש עקרונות עבודה מותאמים ומיומנויות נבחרות לתלמידים בחברה הערבית בדואית
יצירת ציר לימוד בעל עקרונות ושפה משותפת של הארגונים השותפים שמטרתו גיבוש שפה משותפת וחיבור בין הארגונים לטובת הלומדים והלומדות.
איך?
פיתוח מערכי למידה והערכה לקידום מיומנויות SEL ו STEM-ייחודיים המתואמים לחברה הבדואית בשימוש ייצוגים ושפה רלוונטיים.
פיתוח והטמעת מערכי הכשרת צוותים חינוכיים בארגונים השותפים ונוספים בחברה הערבית אשר משימתם משותפת ובכך יצירת קהילת למידה המשתפת פעולה
יצירת מאגרי ידע והמחקר לטובת שותפים בזירה העוסקים בחינוך בחברה הערבית .